Basisschool Flore
Kleine, ecologische en vernieuwende school in Hilversum Zuid waar kinderen leren, groeien en bloeien!Burgerschapsonderwijs
‘Since wars begin in the minds of men, it is in the minds of men that the defences of peace must be constructed’. Deze gedachte vormt de essentie van de missie van UNESCO, een wereldwijde organisatie waar heel veel landen deel van uitmaken. In het onderwijs is een groeiend UNESCO scholennetwerk dat deze missie een centrale plaats wil geven in hun onderwijs. Onze school maakt sinds schooljaar 2022-2023 deel uit van dit wereldwijde netwerk van ongeveer 12.000 scholen. Het Nederlandse scholennetwerk bestaat inmiddels uit zo’n 75 scholen.
Als UNESCO-school maken we onze leerlingen vertrouwd met het UNESCO-gedachtegoed en dragen zo ons steentje bij aan het bevorderen van internationale verbondenheid, verdraagzaamheid, solidariteit en duurzaamheid. We werken aan een schoolklimaat waarin leerlingen en leerkrachten vanuit verschillende achtergronden harmonieus kunnen samenwerken en op respectvolle wijze kennismaken met de wereld om hen heen. We willen zo onze kinderen stimuleren om een positieve bijdrage te leveren aan een veilige, verdraagzame en schone wereld.
Om UNESCO burgerschapsonderwijs wordt op onze school zichtbaar gemaakt in ons:
I. Thematisch onderwijs: Binnen het thematisch onderwijs wordt gewerkt aan burgerschapsdoelen inclusief de 17 'Sustainable Development Goals’ (SDG's). Onze thema's geven daar invulling aan en veel ruimte voor.
II. Eco-school: Onze school is een Eco-school. We leren kinderen duurzaam zorg te dragen voor de wereld om hen heen.
III. Vreedzame school: We zijn een vreedzame school. Hier wordt wekelijks tijdens de lessen met de kinderen aandacht aanbesteed. Hoe gaan we respectvol met elkaar om, hoe dragen we ons steentje bij etc.
Wij stellen op deze manier de UNESCO-thema's zo aan de orde, dat daarmee een bijdrage wordt geleverd aan de missie van Unesco. Ons onderwijs biedt hiervoor een rijke leeromgeving waarin leerlingen worden uitgedaagd tot verschillende typen leren.
-
Leren weten: leerlingen leren over de wereld om hen heen en hoe de verschillende UNESCO-thema's een rol spelen, lokaal en internationaal.
-
Leren doen: leerlingen stimuleren zich in te zetten voor de wereld om hen heen door hen in staat te stellen om vaardigheden te ontwikkelen en ervaring op te doen met het initiëren en organiseren van projecten, doen van onderzoek, en deelname aan discussie en debat.
-
Leren samenleven: het schoolklimaat verbeteren en teamgeest, solidariteit, respect voor verschillen en eenheid in diversiteit propageren.
-
Leren zijn: ruimte voor eigen ontplooiing van leerlingen bieden en hen begeleiden bij het ontwikkelen van een eigen identiteit en invulling geven.
