Basisschool Flore
Kleine, ecologische en vernieuwende school in Hilversum Zuid waar kinderen leren, groeien en bloeien!
Samen leren in units
Leren doe je samen! Op Flore werken we in drie units: leerjaar 1-2-3, 4-5-6 en7-8. Iedere unit heeft twee lokalen en meerdere leerkrachten. We leren van en met elkaar, ongeacht leeftijd en talenten. Tijdens thematisch onderwijs werken we in wisselende groepjes, zo leren we samenwerken met elkaar.

Groei
Bij Flore draait het om de groei van ieder kind ten opzichte van zichzelf. We houden rekening met verschillen in tempo, niveau en interesses. Voor ieder vak bieden we een doorlopende leerlijn van leerjaar 1 t/m 8. Bij rekenen en spelling werken we in de eigen jaargroep, met ruimte voor verdiepen of vertragen waar nodig.
We bouwen aan ons eigen portfolio, waarin we laten zien waar we staan. Zo ontwikkelen we ons op een motiverende manier.

Thematisch onderwijs
Op Flore ontwerpen de leerkrachten het thematisch onderwijs zelf. In elk thema combineren we vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek en burgerschap. Taal staat hierbij centraal: lezen, spreken, luisteren en schrijven zijn verweven in elk onderwerp.
We werken met ‘rijke’ teksten en koppelen die aan activiteiten, waarin we spelenderwijs onderzoeken, maken en ontdekken. We leren in de context van het thema, dit zorgt voor een betere taalvaardigheid.

Ecologisch onderwijs
Flore is een trotse Eco-School en onderdeel van een wereldwijd netwerk van scholen die actief bezig zijn met het bevorderen van duurzaamheid. We hebben een Eco-leerlingenraad. Deze kinderen denken en beslissen mee over de ecologische keuzes van de school.
Onze school heeft een buitenlokaal met een moestuin, kas, kippen en zelfs een wormenboerderij. We gaan zuinig om met materialen. We leren zoveel mogelijk hergebruiken en repareren. Zo brengen we duurzaamheid letterlijk dichtbij.

Balans
Op Flore is een schooldag in balans. We wisselen geconcentreerd werken af met beweging, buitenactiviteiten en creatieve werkvormen. We werken met ons hoofd, hart én handen.
We krijgen de ruimte om steeds meer zelf te doen. De leerkrachten bieden daarbij houvast wanneer we dat nodig hebben. Zo groeien we in zelfvertrouwen én in verbondenheid met onszelf, de ander en de wereld om ons heen.